Wintervakantie

Waarom niet nog eens naar de sneeuw, opperde ik half december tegen mijn wederhelft. Een keer iets anders dan warm en/of ver. Het was tenslotte alweer enkele jaren geleden dat we een wintervakantie deden.

Zo gezegd, zo gedaan.

Omdat wij niet bij nacht en ontij willen vertrekken, en ook niet bij nacht en ontij ergens willen aankomen, hebben we de rit opgesplitst en zijn we onderweg in Rüdesheim am Rhein gaan overnachten. Het is daar nu totaal geen toeristisch seizoen en gelukkig had ik onderweg het enige restaurant dat open was geboekt, want anders hadden we zelfs geen eten gehad.

Ik denk echter dat je daar in de zomer over de koppen kunt lopen want het stikt er van de wijngaarden, wijnhuizen en proeflokalen. Maar daar hadden we nu geen last van en we hebben goed en rustig geslapen.

De volgende dag nog een goeie 450 km tot onze eindbestemming Oberstdorf-Kleinwalsertal. Veel Baustellen onderweg en de bijbehorende Stau maakten dat we maar in de helft van de namiddag ter bestemming waren. Nadat we ons geïnstalleerd hadden in het geboekte aparthotel hebben we een verkennende wandeling gemaakt in het stadje. Het sneeuwde lichtjes. Het had trouwens de hele zondag en de nacht van zondag op maandag gesneeuwd. Gelukkig voor ons want het was geleden van 5 februari en toen ik de dag voor ons vertrek de webcam nog eens checkte was er in het dorp geen plekje sneeuw te bespeuren.

Oberstdorf is best een toeristisch stadje met chique winkels, veel restaurants en tearooms met lekker gebak. Dat laatste, daar kennen ze in Duitsland wat van.

Op dinsdag straalde de zon ons tegemoet en maakten we een flinke wandeling door het besneeuwde landschap. Tegen 16u was ik helemaal kapot. Een lekker stuk taart was zeer welgekomen.

We wilden graag proberen of het langlaufen nog zou lukken. Dat was zo’n 35 jaar geleden. Dus hebben wij woensdag langlaufmateriaal gehuurd en op een wei in de buurt gelanglauft. Ik waagde me niet aan een loipe met hellingen want ik was echt wel bang om te vallen. Manlief trouwens ook, met zijn heupprothese. Maar wat ik niet wou is toch wel gebeurd hoor. Op een gegeven moment kantelde mijn rechterski plots een beetje en ik viel gewoon om. Echt omvallen, zoals je dat soms ziet op van die slapstick filmpjes. Gelukkig niks aan de hand, ik heb me niet eens pijn gedaan. Het ergste/moeilijkste was nog terug recht geraken. Maar ook dat is gelukt, met enige hulp weliswaar.

Donderdag namen we met prachtig zonnig weer de kabelbaan naar de Fellhorn. Op een hoogte van 1790 meter kan je daar een mooie – zij het korte – winterwandeling maken met zicht op de skiërs en snowboarders. Het wandelpad was geprepareerd en maar goed ook, want als je van het pad afweek stond je gelijk een halve meter in de Tiefschnee.
De hoogtezon was zodanig warm dat ik het laatste stuk zonder jas heb gewandeld en dat we aan het bergrestaurant nog een uur in een ligstoel hebben genoten van de zon. Het was er een drukte van jewelste.

Na de wandeling zijn we de grens over gereden naar de dorpjes aan de Oostenrijkse kant van het Kleinwalsertal. Er lag daar overal nog heel veel sneeuw. We besloten dan ook om hier nog eens te komen wandelen later deze week.

Een van de activiteiten die we zeker wilden doen was een wandeling door de Breitachklamm. Dit unieke natuurmonument ligt in Oberstdorf-Tiefenbach en is de diepste en een van de indrukwekkendste rotskloven van Midden-Europa. Het water dendert er langs de honderd meter verticale en overhangende rotswanden naar beneden. In de zomer verdwijnt het in de rivier, in de winter bevriest het en wordt het een waar schouwspel van ijskunst. Wat hadden we geluk want de Klamm is 3 maart pas opnieuw opengegaan na sluiting van een week omdat de temperaturen zó hoog waren dat het ijs begon te smelten. Het is dan te gevaarlijk om door de kloof te lopen. Het gebaande pad wordt één ijspiste en je wil ook niet zo’n enorme ijspegel op je hoofd krijgen.

Wat was dit mooi! Het hoogtepunt van onze vakantie. Oordeel zelf.

Zoals we eerder al van plan waren, hebben we nog een prachtige wandeling gemaakt in Oostenrijk. Vanuit Baad, het laatste en hoogst gelegen (1244 meter) van de drie dorpen in het Kleinwalsertal, omringd door 36 bergtoppen, wandelden we over geprepareerde wandelwegen naar de Bärgunthütte op 1408 meter. Ik ben een heel slechte klimmer. Bij het minste hellinkje gaat mijn hartslag enorm te keer, het resultaat van conditie nul. Daarom koos ik voor de Talweg die de hele tijd ‘vals plat’ is, maar dat is voor mij beter te doen dan de Panoramaweg die stijgt en daalt en die manlief gelopen heeft. Hoe zwaar de wandeling voor mij ook was, ik heb genoten van elke stap. Eens boven aan de hut was het zalig zitten in de zon en genieten van de ongerepte natuur en een groot bord Kaiserschmarrn. En terug was een fluitje van een cent want altijd dalen. Niet goed voor de knieën en die voelde ik ook wel. Een heel fijne wandeling!

Deze vakantie was alles wat we gehoopt hadden en nog veel meer. De weer- en andere goden waren ons uiterst goed gezind. Hier kan ik weer een tijd op teren.

Auteur: MyriamC

vrouw / moeder / oma / levensgenieter / wereldreiziger / #foreveronvacation Mijn motto: YOLO!

69 gedachten over “Wintervakantie”

1. Het ziet er allemaal geweldig uit. Dat hebben jullie toch leuk gehad. Ik ben keiblij voor jullie en heb heel hard van de foto’s genoten. Dank u wel daarvoor.

Geliked door 1 persoon

2. Ohh…wat een heerlijke plaatjes. En dan was ik zo dom om een uitnodiging van de de kleindochter af te slaan haar een paar dagen op te zoeken in een vergelijkbare omgeving. Echt geniet toch zo’n wintervakantie en wat fijn dat jullie het zo goed getroffen hebben.

1. Ja kwijlen bij de appjes die ze stuurde, maar in m’n uppie 8 uur treinen zag ik toch niet echt zitten. En het spul is nogal actief met de kinderen, dat zou me toch wel iets téveel van het goede worden, nog afgezien dat lopen al lastig genoeg is zonder gladdigheid.

3. Je foto’s getuigen van een prachtige wintervakantie. Daar kan je echt genieten van sneeuw en mooie vergezichten. En die ijspegels! Schitterend pad! Kaiserschmarrn, ik ken het als een heerlijk gerecht! Mmmm!
    Nu heb ik van hieruit toch ook wat mooie Winterbeelden genoten.

Geliked door 1 persoon

4. Zalig. Die kloof is echt wel schitterend hè.
    En Kaiserschmarrn! Ginds oh zo lekker 🙂
    Rüdesheim-am-Rhein, daar was ik ooit, in 1986 dacht ik. Ik bracht een vakantie door in Wiesbaden, bij een gepernsioneerde vrouw. Eén van onze uitstappen bracht ons naar Rüdesheim. Toen behoorlijk rustig, meen ik me te herinneren. Zal wel veel veranderd zijn.

Geliked door 1 persoon

1. Ja, die kloof was de max. Van de zomer gaan we terug +/- die richting uit (fietsen mee) en zoeken we nog wat andere kloven. Al zal het niet hetzelfde zijn zonder het ijs. Dat was echt machtig mooi.

5. Wat leuk om Oberstdorf hier te zien verschijnen. Vele jaren geleden hebben we er ook een vakantie doorgebracht in het voorjaar. Een zeer gezellig dorp dat ondertussen al een stuk verder uitgegroeid zal zijn als zeer populair vakantieoord. Bedankt voor de vele foto’s maar vooral…. geniet van jullie vakantie en van de sneeuw die uiteindelijk dan toch viel.

1. Het is een uit de kluiten gewassen dorp. Ik schrok ervan. We zijn er eind de jaren ’90 ook wel eens geweest, maar ik kan me niet herinneren dat het zo groot en toeristisch was.

Geliked door 1 persoon

6. Lijkt mij niet bepaald een straf te zijn geweest … zo mooi .. het weer heeft inderdaad een keertje meegewerkt .. tof .. ga ik ook op onze pensioen lijst zetten …

7. Dat geloof ik best. Ziet er allemaal zo zalig uit! Dat gevoel op de ligstoel in de zon, hemels. Prachtig die wandeling tussen de ijspegels. Energie opgedaan, zonnetje en vreugde.

8. De sneeuw, ik heb er mijn hart aan verloren, zaterdag vertrekken we om te gaan skiën naar Frankrijk, niet mijn favoriet, maar het is in functie van mijn man zijn familie….ik ging als kind altijd met mijn grootouders naar Oostenrijk of Zwitserland….heerlijke tijd, zonder zorgen en zoals je zei, met geweldige taart,….iets dat me steeds is bijgebleven.

Geliked door 1 persoon

1. Oostenrijk of Zwitserland heeft veel meer sfeer dan Frankrijk hé. Ik herinner me nog de ‘blokkendozen’ in Les Menuires. Maar ga toch maar genieten hoor. De sneeuw is overal mooi . Ik ben er ook zot van.

9. Wat een leuk verslag. Je doet zelfs mij zin krijgen in een wintervakantie. Ik, die deze ooit heb afgezworen na enkele “verplichte” skivakanties

1. Dat is dan net zoals ik. Ik had gewoon alles wat bergen was (winter of zomer) afgezworen want met het gezin deden we vroeger niks anders. Enkele jaren geleden hebben we de bergen terug ontdekt en wat is dat toch een heerlijke omgeving!

10. Voor geen goud, noch met geld toe… zouden man en ik met jullie ruilen maar gelukkig is dat totaal niet relevant. Jullie vinden het geweldig en hebben genoten, dat is waar het om draait 😉

11. Wat een geweldige vakantie! Sneeuw spreekt ons niet echt aan, maar als ik de blauwe luchten zie, de bergen en het wit van de sneeuw zou ik goesting krijgen in een wandeling 😉

Geliked door 1 persoon

1. Die kloof was echt geweldig. Zeker in de zomer ook een aanrader. Er zijn er veel in Duitsland hoor, google maar eens.

12. Je foto’s zijn een genot voor het oog, ook al is sneeuw hoegenaamd mijn ding niet om ‘live’ van te proeven. Vooral het contrast wit (sneeuw) en blauw (lucht) doet het ‘m voor mij.
    Fijn dat jullie er weer eens tussenuit konden. Reizen is echt jullie ding, hè.

Geliked door 1 persoon

1. Ja, reizen is inderdaad ons ding al is het al fel verminderd. De oude dag, vrees ik. Maar van deze vakantie hebben we toch weer erg genoten.

13. Wat een schitterende foto’s, dat besneeuwde landschap met grillige bergen, kristalhelder water en ijspegels op de route in de kloof, veel blauwe luchten, prachtig allemaal, en zelfs even zonnen🌝. Wat een vakantie

14. Dat ziet er heerlijk uit deze wintervakantie. Na al die wandelingen (zo sportief ik doe het jullie niet na) zeker een stuk taart verdient. Zoals je zegt daar kunnen ze in Duitsland wel iets van. Krijg er trek van bij de gedachte. Jullie batterij is weer opgeladen zo te zien en te lezen .

Geliked door 1 persoon

1. Ja hoor, batterijtjes helemaal opgeladen. En vandaag krijgen we hier thuis nog een mooi dessert voorgeschoteld in de vorm van wel 10 cm sneeuw!!

15. De keren dat ik in de bergen vertoefde zat er altijd een zakelijke kant aan. Maar heb die bergen en sneeuw in diverse landen gezien. Mooi allemaal, maar ik heb ook ontdekt dat ik toch een laaglandmens ben en dat voor mij de gemiddelde zomertemperaturen van ons land het meest welkom zijn. Geen sneeuw, geen hittegolven. Dat het fraaie is om er te wandelen? Zeker. En als je liefhebber bent vast nog meer. Maar ik loop me dan toch liever helemaal stuk in mooie aantrekkelijke steden vol cultuur en shopvermaak…Wens jullie uiteraard wel alle plezier denkbaar…

1. Oh, maar ik hou ook van steden verkennen hoor, zolang ik niet hoef te shoppen. En dat doen we ook met enige regelmatig. Maar dit was een heel fijn tussendoortje.

16. Het heeft jou/jullie duidelijk goed gedaan, deze wintertrip. Het is fijn, om er hiervan mee te mogen genieten. Sneeuw mogen zien in wintertijd, da’s toch wel leuk lijkt me.