Vakantie 2024 (1)

Na onze fantastische zomervakantie van vorig jaar wisten we al direct dat we terug richting “de bergen” wilden. We gaan een ander stuk Beieren verkennen en verder door naar Oostenrijk. Het wordt opnieuw een combi van natuur en cultuur. De fietsen mogen ook weer mee.

Van thuis naar Nürnberg – 627 km

Woensdagmorgen vertrokken we, véél te laat, voor onze eerste en meteen ook langste rit. Dinsdagavond geen fut meer om alles nog in te pakken en dat heeft dan zo zijn gevolgen. Het was half zes toen we bij het hotel in Nürnberg aankwamen.

Onderweg veel Baustellen, de ene na de andere. Dat wisten we nog van vorig jaar en van onze vrienden die ons in april voorgingen. Gelukkig was het rustig op de weg zodat we geen enkele keer Stau hadden.

Het was vies weer. Vijftig tinten grijs en af en toe wat gedruppel, maar niet de zondvloed die voorspeld was. Hoe dichter we bij Nürnberg kwamen hoe vaker we de zon te zien kregen.

Na het inchecken hebben we onze fietsen genomen en zijn we naar de Altstadt gefietst, vier kilometer verderop. Het was er een drukte van jewelste. Voorlopig gingen wij alleen even op zoek naar een restaurant en dat hadden we snel gevonden.

Terug in het hotel ging Manlief nog een uurtje in de sauna terwijl ik mijn verslag typte.

Donderdag, na een korte nacht – het verduisteringsgordijn aan de balkondeur liet nogal wat licht door – en een uitgebreid ontbijt, sprongen wij terug de fiets op om de Altstadt verder te verkennen. Het was prachtig zonnig en warm weer.

Nürnberg – of Neurenberg – is een sfeervolle stad met romantische flair. Moderne stadsdelen worden afgewisseld door historische gebouwen zoals de intacte vijf kilometer lange stadsmuren (weliswaar grotendeels heropgebouwd na de tweede wereldoorlog), de Hauptmarkt met zijn sierlijke negentien meter hoge goudkleurige fontein Schöner Brunnen, de hoog gelegen Kaiserburg van waaruit je een mooi zicht hebt op de binnenstad, de pittoreske Weißgerbergasse met oude traditionele vakwerkhuizen waarin sfeervolle cafeetjes en restaurants, diverse gotische kerken, de Kettensteg, de oudst bewaard gebleven achtenzestig meter lange ijzeren hangbrug (voetgangersbrug) in Europa, de Strasse der Menschenrechte met zijn zevenentwintig witte betonnen palen waarop de mensenrechten gegraveerd staan, het authentieke Handwerkerhof dat gekenmerkt wordt door steegjes waar in traditionele vakwerkhuizen ambachtslieden zoals poppenmakers, glasblazers en goudsmeden hun ambacht uitoefenen en hun waren verkopen.

Veel gezien en veel foto’s genomen. En toch was het mijn dag niet.
De wandeling naar de Kaiserburg was steil omhoog en voor ik aan de beklimming begon dronk ik nog een flinke slok water. Flesje dicht en in mijn handtas. Even later voel ik nattigheid aan mijn bovenbeen … het flesje was blijkbaar niet goed dicht geweest. Er stond een halve centimeter water (!) in mijn handtas, alles kletsnat, flesje leeg en ik … het leek wel of ik in mijn broek geplast had. Alle papieren zakdoeken die we bij hadden hebben we gebruikt om zoveel mogelijk het water uit mijn handtas op te slorpen. Dankzij de zon was mijn broek vrij snel weer droog.

Maar dat was nog niet alles. Bij het hotel aangekomen wil ik mijn fiets vastleggen met de ketting en ik mistrap me. Zo tuimel en rol ik enkele meters naar beneden, het talud af. Buiten twee licht geschaafde knieën en een zere pols niks aan de hand. Of toch: schaamte.

’s Avonds nog lekker gaan eten in de stad, Manlief nadien nog eens in de sauna en ik verder schrijven aan mijn verslag.

En zo zat ons verblijf in Nürnberg er op.

Aangezien mijn ruimte hier op WordPress beperkt is, vind je alle foto’s op Flickr: https://flic.kr/s/aHBqjBrT7h

Volgende stop: Passau.

~~ wordt vervolgd ~~

Auteur: MyriamC

vrouw / moeder / oma / levensgenieter / wereldreiziger / #foreveronvacation Mijn motto: YOLO!

48 gedachten over “Vakantie 2024 (1)”

1. mogge Myriam
    jammer van de pech momenten , gelukkig niets ernstigs , ik denk dat het meer de schrik was
    mooie serie foto’s van schitterende gebouwen zag ik
    fijne dag vandaag

Geliked door 1 persoon

2. Ben net doorheen de foto’s gescrold, mooie stad, prachtige gebouwen.
    Dat van dat water in de handtas kwam ik ook al paar keer tegen, ellendig!, maar het is gelukkig maar water.
    Hopelijk valt het mee met de pols nu? Want om te fietsen heb je die wel nodig.

Geliked door 1 persoon

3. Ben bij Flicker gaan kijken maar kon er niet reageren daarom doe ik het hier mooie fotoreportage mooie natuur en gebouwen.Een ongelukje ligt soms op een klein plekje. Gelukkiig geen zware verwondingen

4. Mooie foto’s!

Erg jammer van dat lekkende flesje en de val. Vanaf nu toch maar goed opletten, wat beiden betreft. Hopelijk loopt de rest van de vakantie vlekkeloos. In elk geval een hele mooie vakantie gewenst.

Geliked door 1 persoon

5. Ik ken die stad vooral van de Messe-Gelande en de speelgoedindustrie die daar veelal zetelde. Verder was het een naam op de wegwijzers boven de snelweg naar Praag. Dus ik lees met je mee en hoop dat je wel op je lijf en leden let…anders wordt het niks hoor…

6. Waarschijnlijk de late start die je in de weg zat, dan hol je de hele dag een beetje achter jezelf aan.
    Maar de foto’s zijn als gewoonlijk heel goed gelukt. Wat een feest toch zo’n stad zonder moderne hoogbouw.

Geliked door 1 persoon

7. op die valpartij en leeglopend flesje ná klinkt het heel goed, ziet er mooi uit en nog blauwe luchten ook!

ik lig ook wel eens op de grond en meestal schiet ik in de lach om mijn onhandigheid. Dit in de hoop het schaamtegevoel een beetje te kunnen verbergen. Alleen die blauwe plekken, voor die eens weg zijn…..

1. Ik heb er gelukkig niks aan overgehouden. Was wel geschrokken.
      Neurenberg is een heel mooie stad. En de blauwe luchten en de zon kregen we er gratis bij.

8. Mooie impressies. Jammer dat je ook minder leuke dingen te melden had in je verslaglegging, maar hopelijk niet veel blijvende schade verder… Ik ben benieuwd naar de rest, en ga gauw verder kijken!

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.