Mallorca

Terug van weggeweest en de verwarming draait hier weer op volle toeren. Brrrr, wat is het koud!

Neen, dan was het in Mallorca aardig wat beter al begon de vakantie toch een beetje in mineur toen de captain ons vlak voor de landing op Palma nog even het weerbericht meegaf: cloudy and occasionally some light rain, with a temperature of 15°. Dat viel tegen want we waren met veel zon vertrokken in Brussel. Het heeft trouwens die hele maandag licht geregend, maar we hadden een super hotel met veel faciliteiten en een mooie ruime kamer en daar hebben we die druilerige maandag uitgebreid gebruik van gemaakt. En vanaf de volgende morgen scheen, zoals het hoort in het zuiden, volop de zon. En dat voor de rest van onze vakantie.

Hotel Sunprime Monsuau

Mallorca heeft ons aangenaam verrast. Het is een ideaal eiland om met de (huur)auto te verkennen. Zo hebben we in twee dagen de volledige Serra de Tramuntana ‘gedaan’, van de Cap de Formentor in het uiterste noorden langs vele haarspeldbochten tot in Andratx in het zuiden. De volledige route is slechts een honderdtal kilometer, maar met stoppen onderweg, een wandeling hier en daar, en genieten van het mooie landschap waren het twee lange dagen! De westkust is echt schitterend met zijn ruwe kustlijn. Vooral Sa Calobra zal me bijblijven, niet in het minst door zijn schitterende ligging tussen de rotsen waardoor het water van de zee nog blauwer lijkt.

IMG_20190428_163429//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Serra de Tramuntana

Sa Calobra
We zijn ook een dag noordwaarts geweest, naar de langgerekte zandstranden van Alcúdia. Totaal anders dan in het zuiden waar wij logeerden en waar er geen lange stranden zijn, maar wel rustige idyllische baaitjes.

IMG_20190424_164933//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Alcúdia

Cala Ferrera//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Cala Ferrera

Palma hebben we uiteraard ook nog eens bezocht, net zoals Sóller en Port de Sóller. En Valldemossa, de plaats waar Frédéric Chopin en George Sand een tijdlang verbleven hebben. Een heel mooi stadje waar het ’s avonds, als de tourgroepen weer vertrokken zijn, fijn vertoeven is.

Valldemossa//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Valldemossa

Door berg en dal reden we, langs velden met duizenden klaprozen, oude watermolens met verroeste ijzeren wieken, vergeten dorpjes. Verder ook nog een schitterende botanische tuin bezocht, en zoveel meer. Van noord naar zuid ging het, en van oost naar west. Zoveel mooie dingen gezien!

Veldbloemen

Oude watermolen

IMG_20190425_111754//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Botanicactus
Dit was trouwens niet onze eerste vakantie op Mallorca. We zijn er op huwelijksreis geweest in 1976, in 1988 voor een zon-zee-strand vakantie met onze zoon en enkele jaren geleden voor een citytrip naar Palma. Maar verder kenden we het eiland eigenlijk niet. Het heeft ons zeer aangenaam verrast.

Omdat je in Palma stad zeer moeilijk je auto kwijt geraakt (tenzij je per dag zo’n 25 euro aan een parking wil uitgeven), hadden we een hotel geboekt in Cala d’Or. Niet iets wat ik normaal gezien boek omdat het nogal groot leek met zijn tachtig kamers, maar het was een adults only en daardoor heerlijk rustig. En aan voorwaarden die ik echt niet kon laten gaan.

Hotel Sunprime Monsuau

Cala d’Or herinnerde ik mij nog van het jaar 1988 als een aangenaam plaatsje. Niet te groot en niet te druk. Dat de tijd ook hier niet stilstaat had ik mij niet zo direct gerealiseerd. Cala d’Or is vrij druk geworden, met een uit de kluiten gewassen jachthaven met een keur aan luxe jachten en vissersbootjes en het was maar goed dat ons hotel aan de rand lag, ver weg van de toeristenwinkeltjes en de cocktail bars. En toch ook weer dichtbij genoeg om ’s avonds voldoende keuze te hebben aan restaurants want wij boeken altijd kamer met ontbijt. Zo kunnen we eten waar we willen en zijn we niet gebonden aan plaats, uur en tijd.

IMG_20190429_190419//embedr.flickr.com/assets/client-code.js

Vissershaven Cala d’Or

We hebben een heerlijke vakantie gehad. Meer dan elf honderd kilometer gereden wat veel is voor zo’n klein eiland en … tromgeroffel … tweeënvijftig kilometer gewandeld!!! Maar ook lekker een paar halve dagen aan en in het zwembad doorgebracht.

Wij kunnen er weer een maand tegen. 😊

Auteur: MyriamC

vrouw / moeder / oma / levensgenieter / wereldreiziger / #foreveronvacation Mijn motto: YOLO!

6 gedachten over “Mallorca”

1. Klinkt als een zeer geslaagde vakantie! Ik heb je foto's op Flickr bekeken en ze zijn prachtig!Wij waren in 1992 op Mallorca en dat is dus ook alweer eventjes geleden.

2. Hier heb ik maar één woord voor, P.R.A.C.H.T.I.G.Je foto's stralen de zon en een heerlijke natuur. Je Sa Calobra-foto zou ik zo willen inkaderen. Jammer dat manlief geen vliegtuig in wil…. (wegens oorprobleem)Ai, en nu terug wennen aan deze herfstdagen?

3. Wow, dank je wel voor het mooie compliment. Da's inderdaad jammer dat je man niet wil/kan vliegen. Mijn man heeft lang aan diepzeeduiken gedaan, tot hij ook oorproblemen kreeg. Die heeft hij nu ook telkens hij vliegt, maar met wat medicatie en speciale oordoppen lukt het wel.

4. Mooi, genuanceerd verslag, Myriam. Het ziet eruit als een paradijsje op aard daar. Fascinerend blauw water ook vooral! Genoten van je prachtige foto’s. En nu maar snel de verwarming wat hoger zetten. ��