Flevoland / Overijssel / Drenthe

Onze eerste vierdaagse uitstap is een feit. Nu ja, onze tweede eigenlijk, maar nummer één (Sneek in maart) heb ik ingeruild voor 11 dagen Tenerife omdat we behoefte hadden aan wat warmte. Warm was het, maar niet erg zonnig. Ik heb het er hier al uitgebreid over gehad.

De tweede uitstap dus: vier dagen fietsen. Eerst in Flevoland voor de bollenvelden. Ik heb nog getwijfeld om op ’t laatste nippertje te annuleren omdat de weersvoorspellingen niet optimaal waren. Wel droog, maar koud en fietsen bij 11 graden en een strakke noordoostenwind doet (nog) te veel pijn aan mijn gezicht.

Aangezien ik al wist dat het woensdag geen te beste weer zou zijn had ik naar een alternatief gezocht. En gevonden op de website Tulpenfestival Noordoostpolder: een autoroute van 100 km langs de tulpenvelden.

Woensdag was het inderdaad grijs en eigenlijk een ideale dag om wat rond te rijden en te wandelen om uitgebreid de tientallen (honderd?) tulpenvelden te bewonderen. En wat was het mooi! Zoveel kleuren, zoveel soorten, … nooit gezien. Ik had spijt dat ik mijn camera niet bij had.

Twee dagen na onze toer kreeg ik bericht dat ze bezig waren de tulpen te toppen. We waren dus net op tijd.

In de namiddag hebben we ingecheckt in het hotel en, omdat het Koningsdag was, een oranje tompouce gegeten. Zoals we vrijwel altijd doen, logeerden we bij Van der Valk (Emmeloord). Een ouder hotel met weliswaar mooie grote kamers, maar de badkamer kon wel een update gebruiken. Niet VdV waardig.

’s Avonds, de zon scheen, hebben we toch nog even de fiets genomen om naar het vooraf gereserveerde restaurant te rijden in het centrum van de stad, alwaar het een drukte van belang was. Het leek wel of heel de stad op de been was, de meeste mensen ook nog uitgedost in het oranje. Wat een gekte! Niet onze stijl en gelukkig waren we snel bediend en konden we terug naar de rust van onze hotelkamer.

Na een overload aan tulpen op woensdag, besloten we op donderdag, met iets warmer maar nog steeds grijzig weer, om te gaan fietsen in het Nationaal Park Weerribben-Wieden in de provincie Overijssel.

Ik had een rit van 50 km uitgestippeld via de knooppunten met startpunt in Sint Jansklooster, zo’n 20 km van het hotel. Rit 50 km + 20 km heen + 20 km terug … te veel. Dus zette manlief de fietsen op de auto en begaven we ons naar het startpunt. Terwijl hij de fietsen aflaadde pakte ik de fietstassen uit de auto. Nu de batterij van mijn fiets nog en we konden vertrekken. De batterij!!! Vergeten in het hotel. Oops! Fietsen terug op de fietsdrager gezet, 20 km terug naar het hotel, batterij opgehaald en 20 km terug naar het startpunt.
Dat was misser nummer één.

Na een kilometer of tien gingen we koffie drinken en toen manlief wilde betalen kwam hij tot de vaststelling dat hij zijn telefoon (in een bookcase met geld, ID, rijbewijs en al zijn betaalkaarten) in de auto had laten liggen. Gelukkig niet in het zicht.
Dat was misser nummer twee.

En plots trok de wind aan, de wolken braken open en de zon begon zowaar te schijnen. Zeker als compensatie voor onze twee missers.

We hebben een heerlijke dag gehad. Het is zo’n mooi gebied met prachtige flora en fauna. Broedende eenden, ganzen, aalscholvers, reigers, ooievaars op de nesten, maar het mooiste van al waren de vijf reetjes die vlak voor onze neus het fietspad overstaken.
Het was overal super rustig, zelfs in Giethoorn waar het normaal stikdruk is. We zijn slechts één fietser-tegenligger tegengekomen op de smalle paadjes naast de grachten. Dan moet je wel van de fiets want elkaar al fietsend passeren is om problemen vragen.

Foto’s? Natuurlijk!

Vrijdag wilden we gaan fietsen in het Nationaal Park Dwingelderveld in Drenthe, al was het best fris … zeg maar koud. Maar we hadden er onze zinnen op gezet. Het was niet bij de deur (drie kwartier met de auto) maar het gebied stond al heel lang op mijn lijstje. Gewoon doen dus.

Het was een nogal eentonige rit en het landschap leek heel erg op onze eigen Kalmthoutse heide. Misschien komen we nog wel eens terug als de heide bloeit want dan lijkt het me wel de moeite.

’s Middags lunchten we bij Van der Valk Spier. Het lag op onze route en ik had er vorig jaar twee keer gereserveerd en twee keer geannuleerd vanwege geen weer om te fietsen. Het heeft zo moeten zijn. Ik hoef er niet meer te zijn want het hotel ligt naast de autostrade. Lijkt me niet rustig slapen daar.

Zaterdag was het onze laatste dag. Terug naar huis dus maar niet zonder nog een toertje te doen rond de hanzestad Zwolle (verkorte versie van Rondje Zwolle) en een kijkje te nemen in de mooie binnenstad. Het deed me een beetje aan Breda denken. Onze fietsen konden we kwijt in een GRATIS bewaakte fietsenstalling aan de rand van het centrum. Wat een fantastische service!

Het was koud en er viel af en toe een druppel, maar we hebben het niet aan ons hart laten komen.

Nog enkele zaken die ons opvielen. In Nederland rijden er veel meer elektrische wagens dan in België en veel minder e-bikes.

En Nederlanders spreken heel luid. Ik weet dat ik niet mag generaliseren maar het is iets wat mij altijd opvalt. Als ik in een restaurant zit heb ik er echt geen behoefte aan om de conversaties aan de andere tafels te volgen. Ik vind Wij vinden het hoogst irritant.

Niettegenstaande dat blijven wij graag naar Nederland gaan. Het is hét fietsland bij uitstek.

Auteur: MyriamC

vrouw / moeder / oma / levensgenieter / wereldreiziger / #foreveronvacation Mijn motto: YOLO!

47 gedachten over “Flevoland / Overijssel / Drenthe”

1. Dank je! Het weer heeft ons eigenlijk niet zo gedeerd. Het was droog. Ik ken er die minder chance hadden tijdens hun fietsvakantie!

Geliked door 1 persoon

1. Ondanks het weer stralen je foto’s van kleuren en mooie natuur. Veel locaties herken ik. Die Tulpenroute lijkt me wel heel erg de moeite. Maar nu dus te laat. Wij geraken hier maar niet weg door te druk bezette dagen😦.
    Giethoorn blijft bij mij op top 3 staan, het moet er nog prachtiger zijn zonder de (klassieke) drukte.

2. Die bloemen, wat een kleurenpracht. Ondanks de paar missers of tegenvallers lijkt mij dat een heel fijn reisje te zijn geweest. Dat heb je toch maar mooi weer gehad!

Geliked door 1 persoon

1. Nog toeristischer dan Brugge bestaat niet, hier loopt het écht de spuigaten uit. Corona was pas wat geluwd of de toeristenbussen overspoelden weer de randparkings. In de week is het al super druk, tijdens de weekends raakt niemand nog zijn/haar auto kwijt (terwijl onze stad relatief het meest aantal (ondergrondse) autostaanplaatsen van ons land heeft. En dan nog neemt ons burgemeestertje (hij is niet groot 🙂 ) elk mogelijk middel te baat om nog meer toeristen te lokken. Met als gevolg dat de horecaprijzen,… de pan uitswingen. Niet meer normaal!

3. ik heb genoten van de mooie foto’s , en jullie op een missertje of 2 na genoten ondanks het wat frisse weer van fijne fietsdagen
    mooie bloemen en andere natuur , mooie stadjes bezocht , gelukkig geen Chinezen in Giethoorn bij de busladingen vol 🙂
    al in al een paar fijne dagen

Geliked door 1 persoon

4. Ik geniet oprecht mee van zoveel moois. In de wieden en Weerribben zien we ook al geweest, en natuurlijk ook Giethoorn. Prachtig. En er is nog zoveel wat we willen zien. In juli gaan we fietsen in de achterhoek. Nederland is zo mooi, ook al praten sommige mensen echt te luid in een winkel of restaurant. Dat is mij ook al vaker opgevallen. Maar hier in Zeeuws Vlaanderen valt het echt wel mee. Hier zijn ook veel stille Willy‘s.

1. In het zuiden valt het in het algemeen wel mee. We eten vaak hier over de grens in Brabant of in Zeeland en daar is me dat luide praten nooit zo opgevallen.
      Wij hebben ook nog wel wat fietsvierdaagsen in de planning, maar dan meer richting kust.

Geliked door 1 persoon

5. De Hollandse tulpenvelden zijn zowat legendarisch. Mooie foto’s. Doch in juni fotografeer ik zeker ook eens de Belgische rozenvelden, eveneens zéér de moeite.

6. Wat hadden jullie een mooie uitstap zeg! Heel gevarieerd! Ook ik heb genoten van je foto’s, vooral van de tulpen! Giethoorn is mooi hè.