Mijn landen-reis-ABC (3)

In navolging van een medeblogger en reisfanaat doe ik hem ook eens: de landen-reis-ABC

Waar het hart van vol is …

Deel 3.

T
Twee keer in Tunesië geweest. Eén keer met onze zoon die toen 15 of 16 was en geen zin had in een vakantie met zijn ouders. Hij is veertien dagen onuitstaanbaar geweest en weigerde zich te amuseren met de andere jeugd in de vakantieclub.
De tweede keer was een weekje uitusten onder ons beiden in de late herfst.

Tunesië

Slechts één keer in Turkije geweest. Een cadeautje voor zoon en schoondochter. Zoonlief wou wel eens weten hoe het is om gewoon een week te ‘vegeteren’ zoals hij het noemde, in een luxe all-inclusive resort. Al hebben we tijdens die vakantie ook wel uitstappen gedaan. Naar Efese onder andere.
Een vakantie met het gezin – eender naar waar – zou ik heel graag nog eens herhalen.

Turkije

U
Geen enkel land bezocht dat begint met U.
Uganda spreekt me wel aan.

V
Vaticaanstad. Ja, het is een staat. Eentje waar ik me, o.a. in de Sixtijnse Kapel, vergaapt heb (en ook wel geërgerd) aan de pracht en praal en rijkdom van de katholieke kerk. Trop is te veel.

Vaticaanstad

Verenigde Arabische Emiraten. Dubai, Sharjah, Ajman, Umm Al Qaywayn, Ras al-Khaimah en Fujairah. We zijn ze allemaal doorgereden op weg naar Musandam (Oman). In Dubai zelf zijn we twee keer geweest. Een eerste korte kennismaking van 3 dagen waarna ik direct wist dat we nog eens terug zouden komen. Dat hebben we anderhalf jaar later gedaan, 5 volle dagen. Je zou denken, dan heb je ’t daar wel gezien. Wat mij betreft wil ik heel graag nóg eens terug. Dubai is een stad/staat die heel snel evolueert en ik ben er zeker van dat ik over vijf jaar niet veel meer zal herkennen van ons bezoek in 2014 en 2016. Hoewel ik absoluut geen fan ben van grote en drukke steden maak ik voor Dubai graag een uitzondering. Het Midden Oosten blijft me fascineren en, eerlijk is eerlijk, de grandeur en de luxe daar bevallen mij ook wel.

VAE, Dubai

In het Verenigd Koninkrijk hebben we alleen het graafschap Kent bezocht tijdens een tuinen-reis. Heel erg mooi en moesten we toen zoveel regen niet gehad hebben, dan zou ik nog wel eens een ander deel van de UK willen verkennen.
Uiteraard zijn we ook een aantal keren in Londen geweest. Niet mijn stad. Te groot, te onoverzichtelijk, te druk.
Ook een kerstreisje naar Canterbury waarvan ik me de vele zieke mensen op de boot nog levendig voor de geest kan halen. Wat een stormweer was dat!

Verenigd Koninkrijk

W
Het enige land dat ik kan bedenken is Wit-Rusland, maar dat interesseert me voor geen meter.

X – Y
Voor zover ik weet bestaan er geen landen die beginnen met X of Y.

Z
Zimbabwe – zelfde verhaal als Botswana en Namibië.

In Zuid-Afrika hebben we een rondreis gedaan (op onszelf) door de Westkaap. Veel gereden, veel gezien. Geen safari want dat hadden we al eens in Kenia gedaan. Maar zelfs de beperkte oppervlakte (gezien de grootte van het land) van de Westkaap is heel divers qua natuur. Van Stellenbosch op de Wijnroute zijn we naar Oudtshoorn in de Klein Karoo gereden, dan via Plettenberg de Tuinroute helemaal tot in Kaapstad. Een pittige reis qua afstanden om in 16 dagen te doen als je ook nog wat wil zien onderweg!

Zuid-Afrika

In Zwitserland zijn we vroeger met thuis wel geweest en ik ben er ook op sneeuwklassen geweest met de school. Omdat we met ‘thuis’ altijd bergvakanties deden heeft het tot in 2019 geduurd voor we terug naar Zwitserland op vakantie gingen. We hebben het grootste deel van de Grand Tour of Switzerland gereden en dat hebben we ons niet beklaagd. Zo’n prachtig land, met zoveel diversiteit. Besneeuwde bergtoppen, glooiende weilanden, blauwe meren, mooie steden, … We gaan zeker nog eens terug.

Zwitserland

~ The End ~

Alle foto’s © MyriamC

Auteur: MyriamC

vrouw / moeder / oma / levensgenieter / wereldreiziger / #foreveronvacation Mijn motto: YOLO!

40 gedachten over “Mijn landen-reis-ABC (3)”

1. Jij zag al veel van de wereld! Wat een pracht aan foto’s.

Ik moet me hierbij beperken tot Zwitserland waar we heel vaak heen gingen vroeger, zowel als kind als met eigen kinderen. Een prachtig land, je voelt je dan zo klein en nietig.

In Engeland waren we ook al een paar keer. Ik hou van de golvend groene landschappen daar en vele haagjes. Vooral de Cotswolds vind ik heel mooi.

Jammer van de puberkuren van de zoon, hoewel ik perfect begrijp dat jullie er toen het ‘grappige’ niet van inzagen😉.

Geliked door 1 persoon

1. Ja, Zwitserland willen we zeker ook nog terug naartoe. Maar niet direct want de laatste keer is 2 jaar geleden en zit alles nog te vers in het geheugen (en valt het vaak tegen).

2. Het was weer smullen van dit logje. Het enige dat mij (of ‘ons’) niet zou interesseren is Dubai. Lijkt me een opgefokte reisbestemming zonder historie, cultuur, ziel,… Wat we ook hebben gedaan, maar me vandaag niet meer zou interesseren, is Turkije. Hebben we drie keer gedaan, was genoeg.

1. Je moet een beetje voorbij kijken aan het ‘opgefokte’ en op zoek gaan naar de originaliteit, want die is er echt nog wel. Zoals je in mijn verslag kan lezen hebben we de 2de keer wat uitgebreider kennisgemaakt met het oude Dubai: Jumeirah Mosque bezocht met een gids, het Sheikh Mohammed Centre for Cultural Understanding, een lokale maaltijd gegeten in het Arabian Tea House, de oudste wijk Bastakiya verkend en het Al Fahidi Fort (Dubai Museum) bezocht. Dat was echt wel een interessante dag.
      Tijdens ons eerste verblijf waren we te veel overdonderd door de grootsheid van alles en de knappe architectuur van de wolkenkrabbers. Want draai het of keer het hoe je wil, wat er daar midden in de woestijn gerealiseerd is, dat is echt uit de kunst.

Geliked door 1 persoon

3. Ik had gedacht Usa te lezen bij de U, maar blijkbaar staat dat niet op je verlanglijstje. Ik heb voor volgend jaar Dubai ingeruild voor de Usa, maar als ik het geluk heb, komt Dubai nog zeker aan de beurt.
    Maar nu is het een combinatie van Usa en Canada, twee vliegenin een klap. Maar de Grand Canyon en the brice canyon stonden nog op mijn bucketlijstje. En die zijn van uit Las Vegas dan goed te doen. We gaan 5 dagen rondreizen en daarna nog drie nachten naar Las Vegas zelf.

4. Je bent een echte wereldreiziger! Zoveel mooie herinneringen!
    Ook ik zat ooit op de boot Calais – Dover bij flinke storm. Wat was me dat? Iedereen ziek. De mensen lagen op de grond te K. Ik zag zo groen als gras. Nooit meer zal ik een bootreis maken op zee in de herfst/winter!

Geliked door 1 persoon

1. Ha, dat was misschien de boot waar wij ook op zaten. Was tijdens de kerstvakantie vele jaren geleden. Maar al die zieke mensen … dat vergeet ik nooit!

1. Ach, dat is relatief hoor. Ik ken mensen die veel e veel meer landen bezocht hebben. Maar daar gaat het eigenlijk niet om. De interesse is er, of niet. En dat is ook helemaal okee.

5. Ik ging ooit met een vriendin een paar dagen naar Canterbury. Met de boot vanaf Oostende (dacht ik) en de dagen ervoor had het behoorlijk hard gewaaid… Bijna iedereen was ziek, maar ik niet. Vraag me niet hoe dat kan, want ik kan behoorlijk wagenziek worden. Ik ging er dus vanuit dat ik tegen een onstuimige zee ook niet zou kunnen.

Het was leuk om je reisverhalen te lezen!

Geliked door 1 persoon

6. Het enige land uit jouw rijtje waar ik ooit geweest ben is Zwitserland en kan dus uit eigen ervaring beamen dat het een prachtig land is al heb ik minder van het land gezien dan jij. Je weet ondertussen dar reizen niet mijn ding is maar je foto’s zie ik graag. 😉

7. Een heel mooie blogpost 🙂
    Zwitserland vind ik een prachtig land, en ik wil er zeker nog eens heen. Verenigd Koninkrijk heeft ook wel wat plekken die ik nog wil verkennen. Londen was ik ook een paar keer, ik vind het wel een fijne stad, moet ik zeggen. Met heel diverse wijken.
    Vliegreizen, daar denk ik niet aan. Dus ik hou het bij de Europese landen 🙂 (een collega van mijn man is naar – thuisland – Turkije met de wagen… ook geen optie wat mij betreft!!)

1. Ja, gelukkig wel. Het heeft wel wat geregend maar niet abnormaal.
          Onze kinderen zitten wel vast in de Ardennen, gelukkig hoog op de berg. Ze mogen en kunnen hun dorpje (gehuchtje) niet uit want de wegen er naartoe zijn afgesloten. Gelukkig hadden ze zich voorzien en hebben ze voor een paar dagen eten in huis. En Wannes, die vindt het alleen maar leuk en spannend om met zijn papa dammen te bouwen daar waar er mini riviertjes ontstaan.